Pengenalan: Konsep- konsep penting
Pro- barat:
Sesebuah negara yang memihak atau mengikut negara barat sebagai panduan dalam membuat dasar luarnya. Boleh juga dikatakan sebagai negara yang
Radikal / pro- komunis:
Radikal bermaksud ekstrim atau tindakan yang melampaui. Sesebuah negara yang bertindak keterlaluan sehingga membawa kepada konflik hubungan dengan negara- negara yang berlainan fahaman politik dan menyebabkan negara terdedah dengan pelbagai ancaman dari luar.
Dasar Luar:
Merujuk kepada pendefinisian yang diberi oleh K.J Holsti melalui penulisannya dalam buku International Politics: A Framework For Analysis menyatakan bahawa dasar luar merupakan idea atau tindakan yang dibuat oleh pembuat polisi untuk menyelesaikan masalah atau mempromosi sesebuah perubahan dalam polisi, sikap atau tindakan sesebuah negara atau negara lain, dalam pelaku bukan negara, dalam ekonomi antarabangsa atau dalam alam sekitar fizikal dunia.
Dasar Luar Era Sukarno:
Sukarno merupakan seorang pemerintah yang menjalankan dasar luar yang berbentuk radikal, anti- barat, berkecuali dan lebih condong kepada fahaman politik komunisme. Radikal yang dimaksudkan di sini adalah kekuatan semangat nasionalisme dalam diri beliau disamping hubungan baik dengan Parti Komunis Indonesia (PKI) yang mempengaruhi tindakan beliau sebagai contoh dalam aspek politik, dasar luar Indonesia pada masa itu telah mengajurkan revolusi tanpa henti dalam menentang dan memerangi segala bentuk pengeksploitasian dan penjajahan yang dilakukan oleh pihak luar terutamanya kuasa barat di Indonesia serta menyokong revolusi yang dijalankan di negara- negara lain bagi mencapai kemerdekaan. Malah beliau juga telah mengisytiharkan konfrontasi ke atas
Jika dilihat dalam aspek ekonomi dan keselamatan, kita dapat merumuskan bahawa Indonesia semasa pemerintahan Sukarno lebih mendapat bantuan dan sokongan dari PKI untuk memerangi neocolonialisme (dasar penjajahan bentuk baru), colonialisme (dasar penjajahan) dan imperialisme (fahaman penjajah), maka wujudnya hubungan “Jakarta- Phnom Penh- Beijing- Hanoi-Pyong Yang axis” iaitu pakatan negara- negara berfahaman komunis- sosialis.[1] Malah dapat dilihat Soviet Union merupakan pembekal kepada bantuan ketenteraan dan ekonomi
Namun disebalik usaha- usaha yang dijalankan, terdapat kelemahan dalam pemerintahan Sukarno di mana ketaksuban beliau menjalankan revolusi dan meningkatkan pembangunan persenjataan dan ketenteraan, sehingga beliau kurang menekankan aspek pembangunan ekonomi dan memperbaiki kemudahan infrastruktur rakyat. Malah secara politik beliau tidak mengendalikan militer secara penuh dan menyebabkan berlakunya KUDETA serta rakyat bangkit memberontak menyebabkan keadaan huru hara. Akhirnya atas desakan dari pelbagai pihak, Presiden Sukarno mengeluarkan Surat Perintah 11 Mac 1966 yang dikenali sebagai SUPERSEMAR membawa kepada peralihan kuasa beliau kepada Jeneral Suharto untuk mengembalikan semula ketenteraman dan kestabilan pemerintahan.[2]
Dasar Luar Era Suharto: mengapa berubah menjadi pro- barat?
Jeneral Suharto sebaik sahaja mengambil alih pemerintahan Indonesia telah mengubah dasar luar Indonesia dari sifat radikal kepada pro-Barat disebabkan beliau ingin memajukan ekonomi Indonesia disamping menjamin keselamatan dan kelangsungan politik negara dari ancaman dalam negara (masyarakat tempatan) dan luar negara (masyarakat antarabangsa).
Perubahan dan usaha Suharto
Selepas berlakunya peristiwa Gerakan 30 September 1965 (G- 30- S/ GESTAPU), kebanyakan kerajaan negara bukan komunis terutama negara barat ingin melihat Suharto mengubah dasar luar
‘Perhaps because it was Communist who were being killed…….’
‘………the conscience of the outside world seemed comparatively undisturbed by what must rank, in any assessment, as one of the bloodiest massacres in modern history.’ (page 399) [4]
Kenyataan ini menunjukkan tidak ada sesiapapun (diplomat barat yang berada di
Peristiwa GESTAPU yang telah membawa kepada tragedi pembunuhan 6 Jeneral Angkatan Tentera Indonesia di Lubang Buaya, membuatkan sokongan penduduk
Semasa pemerintahan Sukarno, keadaan ekonomi
‘ Sukarno left the country with a negative growth rate, 600 per cent inflation, no foreign reserves to speak of, and a national debt of over $US2 billion. It is scarely surprising then that Suharto and his army colleagues could safely place economic above political development’. (page 33)
Era pasca peralihan kuasa ini juga menyebabkan Suharto terpaksa menjelaskan hutang yang datang dari ‘Sukarno’s bankrupt foreign policy’ dan memaksa beliau menangguhkan tempoh pembayaran hutang kepada
Pada tahun- tahun awal New Order, ia merupakan tempoh masa yang sukar bagi Suharto bagi memelihara kestabilan, meningkatkan pertumbuhan dan pembangunan
Bantuan luar mula masuk terutama setelah penubuhan Inter- Government Group on Indonesia (IGGI) bagi membincangkan masalah hutang lama dan pelaburan luar Indonesia serta pengenalan kepada Foreign Investment Law mengukuhkan lagi polisi ekonomi regim pemerintahan baru ini.[9]
Catatan menunjukkan Amerika Syarikat merupakan salah satu ‘creditor nations’ yang telah cuba mencari jalan dalam program bantuan kepada Republic Indonesia. Sepertimana yang diperkatakan dalam buku ‘A Study in Political Violence: The Indonesian Experience’ menyebut:
‘Among the Western creditors, the
Dengan adanya bantuan, pelaburan dan pinjaman luar dari barat telah membantu ekonomi Indonesia pada masa itu di mana inflasi di Indonesia mula menunjukkan pengurangan dari 600% pada tahun 1966 kepada 120% dan secara tidak langsung mencapai kestabilan dan pertumbuhan ekonomi. Jelasnya, kesemua usaha yang dibuat secara amnya merupakan kepelbagaian program ad hoc untuk mengurangkan pembaziran dalam ekonomi. Walau bagaimanapun,
Dari segi pentadbiran, Suharto menyusun semula menteri kabinetnya. Walaupun penguasaan politik oleh para militer[11], namun Suharto telah melantik beberapa orang pakar ekonomi yang berpendidikan barat sebagai penggubal dasar ekonomi orde barunya. Pakar ekonomi dari Universiti
Bantuan golongan teknokrat ini, dapat mengurangkan inflasi pada tahun- tahun berikutnya. Kestabilan dan pembangunan ekonomi semakin berkembang. Kejayaan ini disebabkan golongan teknokrat ini hanya berfokus dan bertindak mengikut prinsip- prinsip ekonomi semata- mata. Mereka tidak mencampuri urusan pentadbiran (politik) negara kerana rata- rata mereka kurang berpengetahuan mengenai politik. Ia diperkukuhkan lagi dengan kenyataan Emil Salim melalui artikel penulisan beliau, ‘Mencari Kearifan Masa Lalu’ menyebut:[13]
‘ keliru besar jika sarjana ekonomi kemudiannya menjadi kuraptor. Sarjana ekonomi harus berfikir, bekerja dan mengabdi dengan landasan hati nurani’.
Golongan teknokrat ini juga akan berbincang dengan petugas IMF bagi tujuan untuk menyeimbangkan belanjawan, mengendalikan hutang, membuat mekanisme kadar pertukaran mata wang, menyekat kredit, membina semula infrastruktur dan membangunkan produktiviti agrikultur.[14]
Bagi Suharto, dengan wujudnya ahli cabinet barunya, secara rasmi berakhirnya zaman 100 menteri- NASAKOM dan program revolusi tanpa penghujung yang didasari oleh Sukarno.
Pada era pemerintahan Sukarno yang lalu, beliau bersama- sama PKI bertindak penguasaan Belanda dengan cara menyita dan menasionalisasikan aset- aset milik Belanda yang berada di
Mengikut sejarah, Indonesia- Amerika Syarikat mempunyai hubungan yang baik di mana
Langkah seterusnya, Suharto telah menamatkan konfrontasi[19] Sukarno ke atas Malaysia yang mana telah menyebabkan pembaziran peruntukan dan menyebabkan hutang negara terhadap blok timur meningkat dan menjejaskan hubungan Indonesia dengan masyarakat antarabangsa terutama barat yang mana telah menyebelahi Malaysia semasa zaman konfrontasi, misalnya Australia, New Zealand dan Canada telah memberi bantuan persenjataan manakala Britian memberi bantuan ketenteraan.[20] Melalui rundingan Menteri Luar Indonesia, Adam Malik dengan Perdana Menteri Malaysia pada masa itu Tun Abdul Razak bersama Menteri Luar Negaranya, Ghazali Shafie maka tanggapan Indonesia sebagai ‘bellicosity’[21] dapat disangkalkan. Seperti yang dipetik dalam buku ‘The Smiling General’:
‘…to assure the Malaysian Government and its British sponsors that the support of the Indonesian Armed Force for the conflict was neither born of nor conducted with enthusiasm, and that it had no wish for a more intense level of conflict, and to seek ways of opening discussion with the Malaysian about ending the dispute’.(page 92-93)
Tujuan utama untuk memberitahu bahawa tindakan pemimpin
Malah
‘From the time or the formation of new cabinet at the end of march 1966, Suharto, employing carefully guarded rethoric, began to move publicly to bring the conflict to a close and restore normal relation with Malaysia if the people of North Borneo really fouvered it. The confrontation policy, in suharto’s view, : “was only a PKI tactic to involve us in as many confrontations as possible so that the PKI could accumulate strength and finally revolt and seize power”.’(page 147)
Dasar luar
Sepertimana yang kita ketahui, Indonesia merupakan ahli Non- Align Movement (NAM) sejak tahun 1961, maka dasar luar Indonesia sejak dari dahulu lagi dilihat memegang prinsip menjauhi konflik antara Soviet Union dan Amerika Syarikat. Indonesia mendapat keuntungan dari hubungan baik negara jirannya sejak penubuhan ASEAN iaitu dalam aspek keselamatan, walaupun dasar luar Indonesia yang berkecuali membuatkan negara ini tidak pernah mempunyai pakatan ketenteraan yang rasmi bersama Amerika Syarikat tapi, Indonesia mendapat pertolongan secara tidak langsung dari rancangan ketenteraan Amerika Syarikat dan negara barat lain dengan negara- negara di rantau tersebut misalnya SEATO (Filipina dan Thailand) dan AMDA (Malaysia). Indonesia dilihat sangat penting kepada Amerika Syarikat dan negara- negara barat yang lain untuk mengawasi keselamatan di Asia bagi menyekat kemaraan komunisme kerana kedudukan Indonesia yang strategik iaitu di pintu masuk kawasan timur untuk ke lautan Hindia termasuk penguasaan terhadap Selat Melaka dan Sunda.
Kesimpulan
Selepas kejatuhan pemerintahan Suharto pada tahun 1998, pentadbiran
[1]
[2] Hadi, S. S. & Tony S. S. (1970) Buku Pantjawindhu Kebangkitan Perjuangan Pemuda
[3] Micheal R. J. Vatikiotis (1993) Indonesian Politics Under Suharto: Order development and pressure for change, Routledge:
[5] Bernhard Dahm & Falla, P.S (eds.) (1971) History of
[6] Hadi, S. S. & Tony S. S. (1970) Buku Pantjawindhu Kebangkitan Perjuangan Pemuda
[7] Stephen Sloan. (1971). A Study in Political Violence: The Indonesia experience.
[8] Micheal R. J. Vatikiotis (1993) Indonesian Politics Under Suharto: Order development and pressure for change, Routledge:
[9] Elson, R. E. (2001) Suharto: A political biography,
[10] Stephen Sloan. (1971). A Study in Political Violence: The Indonesia experience.
[12] Roeder, O. G. (2nd Ed) (1970) The Smiling General: President Suharto of Indonesia, Gunung Agung LTD:
[13] Ensiklopedia Tokoh
[14] Elson, R. E. (2001) Suharto: A political biography,
[15] Roeder, O. G. (2nd Ed) (1970) The Smiling General: President Suharto of Indonesia, Gunung Agung LTD:
[16]
[17] Surya Cipta Televisyen( SCTV) http://www.liputan6.com/sej/?id=19
[18] Roeder, O. G. (2nd Ed) (1970) The Smiling General: President Suharto of Indonesia, Gunung Agung LTD: Indonesia.(page 148)
[19] Nama lainnya ‘Ganyang
No comments:
Post a Comment